الف ) قلمرو فکری: 1- معنی ابیات وعبارات زیررابنویسید.

1-آمدسوی کعبه سینه پرجوش چون کعبه نهاد حلقه درگوش

2-یقین «مردرادیده بیننده کرد شدوتکیه برآفریننده کرد

3-به مغرب سینه مالان قرص خورشید نهان می گشت پشت کوهساران

4-ازشبنم عشق خاک آدم گل شد صد فتنه شوردرجهان حاصل شد

5-سراچه ذهنم آماس می کرد..بیشتربه فوران تخیل راه می رفتم تابرروی دوپا

6-ازقضای آمده پس ازنماز«امیرکشتی ها بخواست وناوی ده بیاوردند.

7-مراچه افتاده است که زرکس دیگر برد وشمارآن به قیامت مراباید داد.

2-درعبارت "این مرد بزرگ ودبیرکافی «به نشاط قلم درنهاد«تانزدیک نماز پیشین ازاین مهمات فارغ شده بود.

الف)عبارت به نشاط قلم درنهاد یعنی چه ؟ ب) معادل امروزی نماز پیشین چیست؟

پ) مقصودازاین مردچه کسی است؟ ت)دبیرکافی به چه معناست

4-بیت کدام دانه درزمین فرورفت که نرست/چرابه دانه انسانت«این گمان باشد؟بیانگر چه دیدگاهی است؟

5-درعبارت زیرمقصود نویسنده ازقسمت های مشخص شده چیست؟

مردمی که به خانه های تاریک وبی دریچه عادت کرد ه اند«ازپنجره های باز ونورگیر گریزان هستند.

------------- ---------------

ب)قلمروادبی (5نمره)

ا-درعبارت های زیرمجازهارابیابیدومفهوم آن رابنویسید.

الف)به کران آب فرود آمدندوخیمه هازده نان بخوردندوبسیارنشاط رفت.

ب )حاجت گه جمله جهان اوست محراب زمین وآسمان اوست.

2-دربیت زیرشاعرچگونه آرایه جناس همسان راپدید آورده است؟

بازمانی دیگراندازی که پندم می دهی کاین زمانم گوش برچنگ است ودل درچنگ نیست

2-مصراع دوم بیت زیرراازنظرارکان تشبیه بررسی کنید.

چنان سعی کن کزتوماندچوشیر چه باشی چوروبه به وامانده سیر

3-آرایه ی ابیات زیررامشخص کنید.

الف)به بهانه های رنگین به تراته های شیرین بکشید سوی خانه «مه خوب خوش لقارا

ب)درآن دریای خون درقرص خورشید غروب آفتاب خویشتن دید

4-اشعارزیرراکامل کنید.

الف)بازکشیدازروش خویش پای .......................................................

ب)........................................... رهروی کبک نیاموخته

پ)ای آفتاب حسن «برون آدمی زابر .........................................................

ت)دی شیخ باچراغ همی گشت گرد شهر ........................................................

قلمرو زبانی(7نمره)

1-معنای معادل فعل های زیررابنویسید.

فرمان داد: اجازه حضورداده شود: سواراسب شد: 1

محجوب گشت ازمردمان:

2-باتوجه به رابطه معنایی ترادف جاهای خالی راکامل کنید. 1

رشحه...................«........................... چنبره.......................«........................ 3- جمله "مریم کتاب را ازکتابفروشی خرید ." رامجهول کنید. 5/0

4-جهش ضمیررادربیت چوصبرش نماند ازضعیفی وهوش زدیوارمحرابش آمدبه گوش مشخص کنید 5/0

5-درجمله های زیرنوع وابسته های پیشین رامشخص کنید. 5/0

الف) او هرروز به کتابخانه می رفت. ب)بهترین کتاب رادرمدرسه یافتم.

6-درهریک ازموارد زیر«یک نقش تبعی نشان دهید ونام آن رابنویسید.(معطوف « بدل وتکرار) 75/0

الف)هرنفس آواز عشق می رسدازچپ وراست

ب)پادشاه سلجوقی روم «علا الدین کیقباد« ازمقامات او آگاهی یافت .

پ)بازگرد شمس می گردم عجب هم زفرشمس باشد این سبب

7-نقش دستوری(نهاد«مفعول... ..)واژه های مشخص شده رابنویسید. 1

الف)شغال نگون بخت راشیر خورد ب)زنخدان فرو بردچندی به جیب

8-رابطه ی معنایی واژگان زیررابنویسید. 1

الف)سیروگرسنه پ) سیر وبیزار

پ) سیر وپیاز ت)سیر وگیاه

9-در جمله های زیرکلمه "استاد "در چه نقشهایی به کار رفته است(شاخص-مضاف الیه- وهسته گروه اسمی).75/0

استادمعین«فرهنگ فارسی رادرشش جلدتدوین کرده است.

ایشان «استاد زبان وادبیات فارسی بودند.

کتاب استاد «دربردارنده مطالب مفیدی است.

موفق باشید