حدیث قدسی
(قال اللّه عزوجل لأعذبن كل رعية فى الأسلام اطاعت اماما جائراً ليس من الله عزوجل وان كانت الرعيّة فى اعمالها برّة تقيّة ولأعفون عن كل رعيّة فى الأسلام اطاعت اماما هاديا من الله عزوجل وان كانت الرعية فى اعمالها ظالمة مسيئة.)
(بحارالانوار، ج 65، ص 142 (به نقل از اختصاص، ص 259).)
خداوند عزيز و بزرگ فرمود: هر مردمى كه در جامعه اسلامى رهبريِ پيشواى ستمگر را بپذيرند كه مورد تأييد من نيست گرفتار عذاب و نكبت خواهند شد گرچه مردم خوبى باشند و مردمانى كه امامت و رهبرى شايسته و خداپسندانه را پذيرا شوند مورد توجه و بخشش خدا قرار مى گيرند گرچه در رفتارِ فردى دچار ستم و بدكارى شده باشند.
شرح و تفسیر:
يعنى كار فردى و تخلف فردى در يك نظام عظيم اجتماعى كه حركت عمومى به يك سمت درستى است، قابل اغماض است؛ يا شايد به تعبير دقيقتر، قابل اصلاح است؛ بالاخره ميتواند اين جامعه را، اين افراد را به سرمنزل مقصود برساند؛ برخلاف اينكه اگر چنانچه نه، اعمال فردى درست بود، اما روابط اجتماعى، نظامات اجتماعى، نظامات غلطى بود، نظامات جائرى بود، نظاماتِ از ناحيهى خدا نبود، از ناحيهى شيطان بود، از ناحيهى نفس بود، اعمال فردى نميتواند اين جامعه را بالاخره به سرمنزل مقصود برساند؛ آن چيزى كه مطلوب شرايع الهى است از سعادت انسان، آن را نميتواند برايشان به وجود بياورد. بنابراين مسئلهى اطاعت كلان و اينكه انسان خط الهى را جستجو كند و بيابد و آن را دنبال كند، بسيار اهميت پيدا ميكند.
مقالات ادبی ،تاریخی ،اجتماعی و ... نوشته خودم یادیگران