نگاهی به کتاب « بر ساحل جزیرۀ سرگردانی
نگاهی به کتاب « بر ساحل جزیرۀ سرگردانی»/ ولی الله درودیان
بر ساحل جزیره سرگردانى (جشننامه دکتر سیمین دانشور) به کوشش على دهباشى، تهران، سخن، ۱۳۸۳، ۱۲۴۶ ص، ۱۲۰۰۰ تومان
بانو سیمین دانشور در سال ۱۳۰۰ خورشیدى در شیراز در خاندانى اهل علم و هنر چشم به جهان گشود. آموزش ابتدایى و متوسطه را در دبستان و دبیرستانهاى شیراز به پایان بُرد و در آزمون نهایى دوره متوسطه با معدل ۲۵/۱۹ شاگرد اول سراسر کشور شد. بعد راهى تهران گردید و در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به آموختن زبان و ادب پارسى پرداخت. در سال ۱۳۲۸ به اخذ درجه دکترى نایل آمد. در سال ۱۳۲۹ با زنده یاد جلال آل احمد نویسنده بلند آوازه معاصر همسر و همراه شد. در سال ۱۳۳۱ ــ ۱۳۳۲ در دانشگاه استنفرد در کالیفرنیاى امریکا در رشته زیبایىشناسى بسى نکتهها آموخت. سال ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و از آن پس مدّت ۳۴ سال به آموزش و پرورش فرزندان ایران زمین عمر گُذاشت. از دکتر سیمین دانشور تاکنون کتابهاى ذیل منتشر شده است:
۱٫ آتش خاموش، ۱۳۲۷ (مجموعه ۱۶ داستان)
۲٫ شهرى چون بهشت، ۱۳۴۰ (مجموعه ۱۰ داستان)
۳٫ سووشون، ۱۳۴۸ (رُمان)
۴٫ به کى سلام کنم؟ ۱۳۵۹ (مجموعه ۱۰ داستان)
۵٫ جزیره سرگردانى، ۱۳۷۲ (رُمان)
۶٫ از پرندههاى مُهاجر بپرس، ۱۳۷۵ (مجموعه ۱۰ داستان)
۷٫ ساربان سرگردان (جلد دوم جزیره سرگردانى)، ۱۳۸۰
افزون بر اینها دکتر دانشور از ۱۳۲۸ آثارى متعدد از نویسندگان غربى ترجمه و منتشر کرده است که در این مجموعه، این بخش از کارنامه فرهنگى وى، نقد و بررسى نشده است.
بر ساحل جزیره سرگردانى «جشن نامه دکتر دانشور» است که به همّت على دهباشى چاپ و منتشر شده و از بخشهاى ذیل ترکیب یافته است:
۱٫ سالشمار زندگى دکتر دانشور
۲٫ کتابنامه وى
۳٫ درباره سیمین و خاطراتى از او
۴٫ نقد آثار سیمین
۵٫ نقدهایى درباره سووشون و مجموعههاى داستان وى
۶٫ نقدهایى درباره جزیره سرگردانى
۷٫ گفت و گوها
۸٫ شعرهایى در ستایش سیمین
۹٫ نمونههایى از آثار سیمین
۱۰٫ تصاویر
در این مجموعه، نقدها و بررسىها عمدتا درباره سووشون (رمان موفق خانم دانشور)، قصهها و داستانهاى بلند او و آخرین رُمان وى، جزیره سرگردانى است که تاکنون دو جلد آن منتشر شده و گویا جلد سومى هم در پى خواهد داشت.
امّا منتقدان آثار خانم دانشور درباره آخرین رمان وى (جزیره سرگردانى) اتفاق نظر ندارند و بیشتر به جنبههاى منفى و ضعف ساختار رُمان پرداختهاند. در یک مورد هم دکتر حسین پاینده، جزیره سرگردانى را اثر پسامُدرن دانسته است.
مهدى قریب در نقدى «بر جزیره سرگردانى» مىنویسد: داستان نویسان بزرگ ما را چه مىشود و بخشى از تفکّر حاکم بر ادبیات داستانى ما تا به کجا و تا به کى مىخواهد همچون شعر امروز با جلوههاى گونهگون بحران در فُرم و محتوا دست به گریبان باشد؟ آقاى قریب در نقد ده صفحهاى خود کلّ این رمان را رد و نفى کرده است. وى مىنویسد: «مىتوان این آخرین اثر خانم دانشور را فقط در دو کلمه «بسیار بد» توصیف کرد، مىتوان درباره آن مطلقا سکوت کرد و مىتوان هم به اندازه حجم خود کتاب درباره ساخت معیوب، تکنیک کهنه و مستعمل، زبان سُست، تفکّر مخدوش و… آن مثال آورد و در هر سه حالت هم مطمئن بود که حقّ مطلب به خوبى ادا شده است.
حسن میرعابدینى نیز مىنویسد: «رمان در بازسازى فضاى سیاسى مورد نظر موفق نیست و تصویر زندهاى از شیوه زندگى و عمل کرد چریکها ارائه نمىدهد و به دنیاى آنان راه نمىبرد. مثلاً هیچ شناختى از شخصیّت و نوع زندگى مرتضى که مرگش مراد را دگرگون مىکند نمىیابیم. نویسنده از گذشته و منش مراد و سلیم نیز اطلاع دقیقى نمىدهد تا خواننده در بستر سیاسى ــ اجتماعى رمان قرار بگیرد. اینان در حدّ تیپ مىمانند و فردیت خاص خود را نمىیابند… تلاش نویسنده براى پاى بندى به گُزارش دقیق از تاریخ با سرشت تخیّلى رمان در تضاد قرار مىگیرد و آن را به مقالهاى نظرى تبدیل مىکند. پیوند دنیاى شخصیّتهاى رمانى و دنیاى شخصیّتهاى تاریخى از چفت و بست محکمى برخوردار نیست. انگار که دنیاى شخصیتهاى رُمانى بهانهاى باشد براى باز تاباندن ایدههاى چیره بر یک دوره. چنین است که سطح داستانى رُمان در حد توضیح دهنده سطح گزارشى، پایین آورده مىشود. نویسنده مىتوانست به گونهاى درباره آل احمد یا ملکى بنویسد که گویى شخصیتهایى داستانى و برآمده از دل ماجراهاى داستان هستند و نه مردان مشهور تاریخى.
عبدالعلى دستغیب نیز رمان «جزیره سرگردانى» را در کُل، اثرى ناموفق مىداند.
بارى، دکتر سیمین دانشور، نویسندگى را در روزنامههاى محلّى شیراز از ۱۳۱۶ با نوشتن مقالهاى با عنوان «زمستان بىشباهت به زندگى ما نیست» آغاز کرد و تاکنون یکسره عمر در کار نویسندگى گذرانده است.
در این مجموعه افزون بر نقد و بررسى رمانها و قصّههاى کوتاه و بلند وى، چند اثر او مانند سوترا، به کى سلام کنم و… تجزیه و تحلیل شده است.
سخن کوتاه این که مجموعه «بر ساحل جزیره سرگردانى» اثرى است خواندنى، ماندنى و داشتنى. خواندن این مجموعه را به همه دوستداران آثار بانو دکتر دانشور به ویژه جوانان مستعدى که در قلمرو نویسندگى و نقد و تجزیه و تحلیل ادب معاصر ایران قلم و قدم مىزنند توصیه مىکنیم. و براى آقاى دهباشى عزیز بهروزى و پیروزى در راه اعتلاى فرهنگ ایران را آرزومندیم.
۱۲/۹/۱۳۸۴
۱٫ بر ساحل جزیره سرگردانى، ص ۶۳۸، ص ۶۴۶
۲٫ بر ساحل جزیره سرگردانى، ص ۱۴۳ ــ ۱۴۴
۳٫ ٍ ٍ صص ۵۱۰ ــ ۵۲۴٫
مقالات ادبی ،تاریخی ،اجتماعی و ... نوشته خودم یادیگران